Strona Instytutu



Foto wg GC Nowiny

pas startowy w Krajnej
Foto wg wikipedii.
Kategorie: Wszystkie | Aktualności | Archiwum | Dlaczego? | Koncepcja
RSS
czwartek, 31 maja 2012
Nowo-zmodernizowany port lotniczy będzie służył hotelowi?

Hotel z lotniskiem w Arłamowie

źródło: Horecanet.pl, 12.12.2011 (zaktualizowany 21.12.2011 13:33)

W miejscowości Arłamów (woj. podkarpackie), na powierzchni 140 ha powstaje kompleks obejmujący hotel, centrum sportowe i rekreacyjne. Zakończenie prac planowane jest na przełom III i IV kwartału 2012 roku.

Nowy hotel Arłamów zaoferuje 229 pokoi, głównie dwuosobowych, pokoje o podwyższonym standardzie oraz apartamenty. Obiekt zaiferuje również specjalnie urządzone pokoje dla najmłodszych, z fachową opieką oraz pomieszczenia dla starszych dzieci, z komputerami i grami.

Centrum konferencyjne kompleksu obejmie 16 sal z możliwością dzielenia oraz zadaszony dzieciniec o powierzchni 2,5 tys. mkw., przeznaczony do organizacji różnego rodzajów targów, konferencji i eventów.
W trzypoziomowym centrum spa, znajdzie się część VIP, specjalnie zaprojektowana przez Włochów, a także m.in. kryte baseny zewnętrzne oraz bania ruska.

Hotel zaoferuje również szeroki wybór gastronomiczny. W obiekcie znajdą się trzy restauracje: dla indywidualnych gości, a’ la carte oraz specjalny lokal dla zorganizowanych grup konferencyjnych oraz dwie chaty grillowe.

- Jedną z największą atrakcją dla naszych gości, ułatwiającą szczególnie dotarcie do hotelu i wyjazd z niego, będzie lotnisko oddalone od hotelu ok. 10 km. Będzie ono przeznaczone nie tylko do przyjmowanie nie tylko np. helikopterów, ale również większych samolotów jak np. boeing 737 – mówi portalowi Horecanet.pl Witold Górski, właściciel Horest Hotel Consulting Group, operatora hotelu.

(...)

źródło: Horecanet.pl

Fot. wg https://lh4.googleusercontent.com/-PD3PzRc18Vo/TnRdlJeWLTI/AAAAAAAAeP4/wODGabEQk8Y/s1127/IMG_9129.jpg

Mapa dojazdu do portu:


View Port lotniczy Przemyśl- Arłamów in a larger map

19:55, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Lotnisko Arłamów już niedługo będzie otwarte- z prasy

Lotnisko Arłamów już niedługo będzie otwarte

Arłamów

Po kilkunastu latach niebytu lotnisko w pobliżu Arłamowa znalazło nowego gospodarza, który robi wszystko, aby pełniło ono funkcję, do jakiej zostało stworzone, czyli obsługi ruchu lotniczego.

Nowy zarządzający - Ośrodek Wypoczynkowy Arłamów SA - chce, aby lądowisko Arłamów było w przyszłości jednym z alternatywnych sposobów dotarcia do nowopowstającego czterogwiazdkowego Hotelu Arłamów. Hotel zostanie oddany do użytku w II kwartale 2013 roku, natomiast lądowisko ma być gotowe do użytku nieco wcześniej.

Obecnie lotnisko w Krajnej zakwalifikowane jest jako „inne miejsce do startu i lądowań”, ale złożono już stosowny wniosek do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego o nadanie mu statusu i nazwy „lądowisko Arłamów”.

Podpisana została także umowa dzierżawy z Nadleśnictwem Bircza, które z ramienia Skarbu Państwa zarządzało tym terenem w ostatnich latach. Z oczywistych względów nadleśnictwo przez cały ten okres nie było zainteresowane utrzymywaniem pasa startowego, który często wykorzystywany był jako skład drewna.

Już w ubiegłym roku poprawiony został nieco stan pasa startowego. Dalsze prace wokół infrastruktury będą prowadzone w najbliższym czasie. Obecnie oczyszczony jest teren wokół pasa, a wkrótce całość zostanie ogrodzona, by nie dochodziło tam do niekontrolowanej migracji zwierząt leśnych.

W najbliższych planach jest też ustawienie na lądowisku kontenerowych pomieszczeń dla „lotniskowej służby informacyjnej AFIS”, która będzie prowadzić korespondencję zarówno w języku polskim jak i angielskim. Będzie także podawała dane o aktualnych warunkach pogodowych, o warunkach do startu i lądowań oraz ruchu statków powietrznych w tym rejonie. Przydzielona już została na potrzeby przyszłego lądowiska częstotliwość radiowa.

Na początku działalności prowadzone tam operacje lotnicze będą mogły odbywać się tylko od wschodu do zachodu słońca. W bliskim sąsiedztwie lądowiska w Arłamowie planowana jest także budowa lądowiska dla śmigłowców.

Zarządzający na początku działalności nie przewidują raczej, aby była tam możliwość tankowania paliwa, ale w przyszłości nie wykluczają takiej możliwości. Jak twierdzą: „..samo życie uwarunkuje dalsze plany i posunięcia związane z tym miejscem”.

Dane lotniska również na lotniska.dlapilota.pl

wg http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/lotnisko-arlamow-juz-niedlugo-bedzie-otwarte

19:41, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Z dyskusji o porcie w Krajnej na lotnictwo.net.pl
Bylem ostatnio na tym lotnisku, stan nawierzchni nie jest idealny, troche wybrzuszen, pomniejszych dziur, ale na pewno zdatny do wyladowania. Pytalem "tubylcow" i tocza sie rozmowy na temat rewitalizacji lotniska, problem jak zwykle lezy po stronie wlasnosci, podobno Lasy Panstwowe niechetnie chca oddac teren, woleliby tam utrzymac rezerwat. Od strony technicznej, na obu podejsciach drzewa juz troche podrosly, wiec trzeba by je obciac nieco, asfalt powoli zarasta od bokow, trawa wokol bardzo bagnista, trzeba by troche osuszyc teren. Poza tym naprawde to niezle wyglada, moznaby dodac oswietlenie i bardzo fajnie by sie prezentowal pas.

Firma która buduje kurort narciarski w Arłamowie ze zródłami termalnymi, wykupiła teren w zeszłym roku. Chcą wydłużyć pas oraz wybudować mini terminal oraz płytę postojową. Chcą ściągnąć do Arłamowa turystów z całej Europy, a nawet otworzyć regularne połączenia z kilkoma miastami w Polsce. W sprawę włączyła się również p. Chomycz. 

wg http://lotnictwo.net.pl/7-inne/39-rozne_rozmowki_tylko_lotnicze/12697-lotnisko_krajna.html

19:35, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Projekt reaktywacji lotniska pod Birczą

Samorządowcy z Birczy chcą zawalczyć o lotnisko tak, by teren stał się własnością gminy i źródłem dochodów z turystyki.

Turyści zamiast jechać, mogliby przylecieć w Bieszczady lub do Przemyśla. Byłoby zdecydowanie szybciej. Samorząd Birczy już puka do różnych instytucji z prośbami o wsparcie, ale ... droga do lotniska jeszcze daleka.

Ukryte wśród lasów Pogórza Przemyskiego lotnisko robi wrażenie. To ponad kilometrowy pas startowy o szerokości trzydziestu pięciu metrów. Niegdyś korzystali z niego peerelowscy dygnitarze wypoczywający w pobliskim Arłamowie. Okoliczni mieszkańcy wspominają, że lądowały tu nawet odrzutowce. Lotnisko leży na terenie gminy Bircza, ale jest własnością Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych. Samorządowcy namawiają więc leśników, by przekazali im ten 24-hektarowy teren. Oferują w zamian hektary gminnych lasów. Samorządowców z Birczy poparł w tej sprawie Związek Bieszczadzkich Gmin Pogranicza.

Przedstawiciele gminy rozmawiali już z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych, Agencją Nieruchomości Rolnych i wojewodą. Wszyscy deklarują poparcie, ale konkretnej decyzji brak. Na razie Lasy Państwowe zgodziły się, by z lotniska korzystało zarejestrowane niedawno w Lesku Stowarzyszenie Lotnicze Bieszczady. Sprawa własności wciąż pozostaje otwarta.

TVP Rzeszów 2009

19:33, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Samorządowcy chcą reaktywować stare lotnisko w Krajnej koło Birczy

Samorządowcy chcą reaktywować stare lotnisko w Krajnej koło Birczy. Kilka organizacji jest zainteresowanych uruchomieniem spółki lotniskowej.

Sprawie reaktywacji lotniska poświęcone było spotkanie zorganizowane z inicjatywy wójta gminy Bircza.

Przed laty lotnisko było wybudowane na potrzeby byłego rządowego ośrodka wypoczynkowego w Arłamowie. Od wielu lat nie jest użytkowane.

Obecnie teren lotniska formalnie należy do Lasów Państwowych. Ta instytucja przekazałaby teren gminie Bircza, a gmina udostępniła spółce lotniskowej.

Do rozwiązania pozostają kwestie prawne. Zagubione zostały dokumenty potwierdzające to, że Lasy Państwowe są właścicielem tego terenu.

Reaktywacją lotniska zainteresowana jest gmina Bircza, ośrodek wypoczynkowy w Arłamowie, Związek Gmin Fortecznych Twierdzy Przemyśl, Związek Bieszczadzkich Gmin Pogranicza, Konwent Wójtów Powiatu Przemyskiego i mniejsze organizacje lokalne.

Projekt reaktywacji lotniska jest wpisany do strategii rozwoju województwa podkarpackiego. Są szanse na zdobycie dofinansowania z Unii Europejskiej.

Nowiny Rzeszów , 2007 r.

19:32, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 21 listopada 2011
Idea Stol-portu szansą dla lotniska pod Przemyślem

Od jakiegoś czasu na świecie rozwija się kategoria STOL-portów, małych portów lokalnych, które często, choć nie zawsze, są subwencjonowane, choć są też przypadki portów bardzo rentownych. Celem powstania tychże portów jest zwykle poprawa dostępności regionu. Koszty budowy i obsługi tych portów są nieporównywalnie mniejsze (1/20 kosztów typowego portu regionalnego), zaś podstawowy cel- poprawa dostępności komunikacyjnej, może być osiągnięty koszem niebagatelnie mniejszym dla podatnika.

Fot. Samolot pasazerski Bombardier Dash-8, standard klasy STOL operujący loty rozkładowe na lotniskach o dlugości pasa 800 metrów. Cc wikimedia

 

Fot. Lotniska w Polsce, cc wikipedia

Porty te są w stanie obsługiwać loty tylko samolotów klasy STOL, short take-off and landing, samolotów o krótkiej drodze lądowania i startu. W USA istnieje około 80 portów lotniczych tej kategorii. Krajem który w całości oparł lotnictwo lokalne i regionalne na stolportach jest Norwegia. W latach 1965 do 1987 zbudowano ok. 30 stolportów celem obsługi odległych miejscowości. Norweskie stolporty mają pasy o długości zwykle 800 metrów.

W Polsce nie wykształciła się kategoria stol-portów obsługujących ruch pasażerski. Poza kilkoma potencjalnie rentownymi wyjątkami, wymagałyby one rządowych dotacji w ramach wykonywania usług służby publicznej. System taki działa w Norwegii, rząd poprzez system przetargów na wykonywanie przewozów lotniczych do najmniejszych portów wspiera dostępność komunikacyjną odległych obszarów. Połowa oferty takich norweskich linii regionalnych jak Wideroe to loty do małych portów.

Trasy lotnicze wspierane w ramach służby publicznej w Europie to m.in. Dublin do Knock, Galway, Kerry, Sligo, Donegal oraz City of Derry, trasy między Włochami a Sardinią, polączenia między wyspą Korsyką a Francją, niektóre trasy krajowe Norwegii, Szwecji, Finlandii, a w Wielkiej Brytanii- trasy w rejony górskie Szkocji i na wyspy. W Polsce można by rozwazyc wsparcie przez rząd lub samorządy poniektórych tras.

Jedynym czynnym stolportem był port lotniczy w Łodzi- Lublinku w okresie przed przedłużeniem drogi startowej. Oferował połączenia zagranicznych i polskich linii wykorzystujących mniejsze samoloty i był zorientowany pod ruch biznesowy. Rocznie obsługiwano 6-7 tys. pasażerów. Tymczasem Wielka Brytania jest krajem sprawnie funkcjonujących stol-portów, spośród których największy, Londyn- City Airport obsłużył 3,2 mln pasażerów w 2008 roku. W Polsce istnieje cała sieć portów lotniczych mogąca być ożywiona w taki sposób.

Fot. Port Kraków- Rakowice-Czyżyny w gęstej zabudowie miejskiej, wg www.pikniklotniczy.pl

 

Fot. Port lotniczy Lubin, cc wikipedia

Nie działają stol-porty w Przemyślu- Krajnej oraz w Krośnie- Polance, choć ten ostatni ma mieć odbudowaną drogę startową, nowa będzie mierzyła 1100x30 m. Władze jednakże tylko mgliście planowały jakiekolwiek przewozy pasażerskie, chyba ważne dla tego odciętego od reszty kraju obszaru. (....) Rację bytu mogłoby mieć lotnisko zorientowane pod loty krajowe, możliwe że subwencjonowane. Port ten ze swoją infrastrukturą mógłby przyjmować samoloty pasażerskie dowożące pasażerów do jednego z dużych europejskich portów przesiadkowych. W Europie Zachodniej wiele regionalnych portów działa w oparciu o ten model biznesowy. (...)

Na przeszkodzie rozwoju kategorii mniejszych portów lotniczych w Polsce stoi prawo. Obecnie rząd stawia takie same wymagania wobec portu warszawskiego, jak i portów lokalnych. W ramach pracy zespołu d/s mniejszych lotnisk powołanego w 2006 roku pojawiały się propozycje by właściciele małych lotnisk nie musieli m.in. wyposażać portu w drogi i skomplikowany sprzęt rentgenowski do skanowania bagażu, ale mogli sprawdzać go "ręcznie lub innymi, tańszymi metodami" (cytat za "Rzeczpospolita", 24.IV.2006).

Rozwój ograniczały dziwne przepisy na temat struktury własnościowej portów, wymagano np. by pakiet kontrolny w spółkach zarządzających lotniskami mógł należeć jedynie do spółki z kapitałem polskim. Postulowano dopuszczenie przedsiębiorstw z Unii Europejskiej. Obiecywano także likwidację konieczności ubiegania się o zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego, z którego korzystają przewoźnicy lotniczy (osoby prywatne i linie lotnicze). Brak było też wsparcia dla przewoźników lotniczych operujących na pożądanych ze społecznego punktu widzenia trasach (np. do dwóch portów w Bieszczady).

Konieczna jest zmiana polityki rządu i władz regionalnych w tym zakresie. Poprawa dostępności komunikacyjnej kraju wymaga często jedynie mniejszych nakładów finansowych, wymaga zmiany polityki infrastrukturalnej na rzecz np. wsparcia wykluczonych komunikacyjnie regionów, często mających zniszczoną, porzuconą infrastrukturę transportową. Stol-porty mogą funkcjonować na rynku jedynie okresowo, do czasu poprawy dostępności regionów np. za pomocą kolei czy dróg samochodowych. Niemniej, ta kategoria lotnisk winna być dostrzeżona przez władze publiczne, a istniejąca infrastruktura- wykorzystana.



10:38, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
piątek, 28 kwietnia 2006
Z taką infrastrukturą port może obsługiwać loty krajowe!

Długość drogi startowej w Krajnej jest wystarczająca by mogły tutaj zawijać samoloty klasy STOL (krótkiego startu i lądowania)- czyli większość floty samolotów na trasach krajowych. Port lotniczy w Plymouth (Wielka Brytania) ma 1161 metrów długości pasa startowego, a obsługuje wiele relacji krajowych w Anglii: m.in. do Bristolu, Jersey, Leeds/Bradford, London Gatwick, Manchesteru.

Strona opisanego portu: http://www.plymouthairport.com/

opr. A. Fularz

17:50, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Odpowiedź w sprawie reaktywacji portu lotniczego

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 440

w sprawie ponownego uruchomienia lotniska pasażerskiego w Krajnej w woj. podkarpackim

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie posła Janusza Maksymiuka, znak: SPS-024-440/06, w sprawie ponownego uruchomienia lotniska pasażerskiego w Krajnej w woj. podkarpackim, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Transportu i Budownictwa z zadowoleniem wita inicjatywy takie jak dotycząca reaktywowania lotniska w miejscowości Krajna jako lotniska przeznaczonego dla regionalnego ruchu lotniczego.

   Odpowiadając na pierwsze zapytanie posła Janusza Maksymiuka, dotyczące rozwoju ruchu pasażerskiego poprzez uruchamianie lotnisk lokalnych, w tym lotnisko w Krajnej, uprzejmie informuję, że koncepcja ponownego uruchomienia lotniska w miejscowości Krajna, położonego w rejonie miejscowości wypoczynkowej Arłamów, będzie brana pod uwagę w zakresie tematyki związanej z ˝Programem rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych˝. Program ten zostanie przygotowany przez zespół powołany w styczniu br. przez Ministra Transportu i Budownictwa i przedłożony Radzie Ministrów do przyjęcia w IV kwartale br. Program będzie zawierał koncepcję rozwoju infrastruktury lotniskowej w kraju jako elementu sieci transportowej w powiązaniu z infrastrukturą transportu kolejowego i drogowego. Jego częścią składową będzie program rozwoju sieci lotnisk o znaczeniu regionalnym i lokalnym.

   W odpowiedzi na pytanie dotyczące zainteresowania PP Porty Lotnicze uruchamianiem lotnisk lokalnych informuję, że ww. przedsiębiorstwo prowadzi samodzielną politykę gospodarczą i może wchodzić w spółki prawa handlowego z podmiotami zainteresowanymi zarządzaniem lotniskami regionalnymi.

   Odpowiadając na pytanie w sprawie programu wsparcia dla inicjatywy uruchamiania lotnisk lokalnych, przewidzianego w działaniach Ministerstwa Transportu i Budownictwa, informuję, że oprócz przygotowywanego obecnie ww. ˝Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych˝ resort prowadzi następujące prace, których tematyka związana jest z uruchamianiem i funkcjonowaniem lotnisk lokalnych.

   1. ˝Program wykorzystania środków funduszy europejskich w latach 2007-2013 na rozwój infrastruktury lotniczej˝, który określi możliwości i zasady korzystania ze środków unijnych na cele rozwoju infrastruktury lotniczej. Prace nad programem zostaną zakończone w kwietniu br.

   2. Nowelizacja ustawy Prawo lotnicze oraz innych aktów normatywnych dotyczących lotnictwa cywilnego przewiduje m.in. zmniejszenie obciążeń dla lotnisk lokalnych, zniesienie biurokratycznych utrudnień w funkcjonowaniu tej gałęzi transportu i stworzenie łatwiejszego dostępu do usług sektora lotniczego szerokim rzeszom konsumentów i użytkowników statków powietrznych. Zakończenie prac i nowelizacja ustawy planowane są na październik br.

   Jednocześnie pragnę poinformować, że organem właściwym dla wdrożenia procedury uruchamiania lotniska jest Urząd Lotnictwa Cywilnego, w którym, zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. nr 130, poz. 1112, z późn. zm.), należy uzyskać zezwolenie na założenie lotniska.

   Naszym zdaniem kluczowe znaczenie dla realizacji projektu uruchomienia lotniska w miejscowości Krajna będzie miało opracowanie biznesplanu przedsięwzięcia oraz pozyskanie źródeł jego finansowania wspierających działania ukierunkowane na rozwój tego lotniska i jego strefy okołolotniskowej.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Eugeniusz Wróbel

   Warszawa, dnia 6 marca 2006 r.

17:38, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 03 kwietnia 2006
Samolotem w Bieszczady
PODKARPACKIE Dawne rządowe lotnisko powinno służyć samolotom, a nie jeepom
< /><>
<>
<>
Z Birczy do lotniska w Krajnej jest 6 km, z Arłamowa - 22 km, z Ustrzyk Dolnych - 40 km, z Przemyśla - 35 km

Dlaczego w Krajnej koło Arłamowa nie lądują jeszcze samoloty z turystami? Bo nikt nie wie, jak zabrać się do budowy portu lotniczego. - To zadanie trudne, ale możliwe - twierdzi Adam Fularz z Uniwersytetu w Leeds.
Polski ekonomista z Anglii namawia lokalne samorządy, by uruchomiły dawne rządowe lotnisko. Dziwi się, że nikt nie starał się wykorzystać takiej szansy. - To dla mnie niewiarygodne - mówi.
W kilkustronicowym opracowaniu rozesłanym m.in. do mediów i władz województwa, wylicza korzyści, jakie mały port lotniczy przyniósłby regionowi. Wymyślił nawet nazwę: Port Lotniczy Bieszczady-Przemyśl. - Z powodzeniem mogłyby tu lądować 18-miejscowe Jet Streamy - przekonuje Fularz. - Lotnisko ożywiłoby turystykę w Bieszczadach i na Pogórzu Przemyskim.
Turystom zależy na czasie
Grzegorz Sitko, przewodnik górski: - Zachodni turyści od dawna pytają o możliwość lotniczych połączeń w Bieszczady. Oni wiedzą, że jest lotnisko w Jasionce pod Rzeszowem, ale stamtąd trzeba do nas jechać jeszcze ponad 150 km. To kawał drogi, a im zależy na czasie.
Nie spełnia swojej funkcji
Krajna to w rzeczywistości pas startowy o długości prawie 1200 metrów. Nie ma homologacji (brakuje m.in. urządzeń naprowadzających). Za PRL lądowały na nim samoloty przywożące na wypoczynek partyjnych dygnitarzy, dziś służy głównie jako skład drewna. Testowane są tu także samochody terenowe.
Potrzebne wspólne działanie
Nieruchomość warta jest około 600 tys. zł, zarządzają nią Lasy Państwowe. Co pewien czas do leśników zgłaszają się przedsiębiorcy zainteresowani uruchomieniem regularnych lotów w Bieszczady, ale...
- Nikt dotąd nie przedstawił nam konkretnej propozycji - informuje Edward Marszałek, rzecznik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie. - Jeśli taka się pojawi, będziemy rozmawiać.
Mimo że RDLP finansuje drobne remonty pasa startowego, to i tak z roku na roku ulega on coraz większej degradacji. -Władze lokalne i wojewódzkie powinny przyłożyć się do budowy portu lotniczego w Krajnej - uważa Adam Fularz. -Takie małe lotnisko znakomicie funkcjonuje choćby w Wilamowie na Mazurach, i to wyłącznie w oparciu o ruch turystyczny.
Krzysztof Potaczała
gcnowiny.pl
17. Listopada 2005 04:00
20:18, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Lotnisko w leśnej głuszy
Pas startowy niszczeje, zamiast służyć biznesmenom i miłośnikom lotnictwa
<>
<>
<>
Zdaniem wójta Jerzego Góralewicza ponowne uruchomienie lotniska w Krajnej spowodowałoby ożywienie całej gminy Bircza.
Fot: DARIUSZ HOP

KRAJNA (gmina Bircza). Władze tej podgórskiej gminy chcą ożywić dawne rządowe lotnisko w Krajnej. Szukają inwestora, który sfinansuje jego modernizację.
Na pasie startowym lotniska nadal, choć sporadycznie, lądują nielegalnie małe samoloty. Młodzi kierowcy wykorzystują pas do bicia rekordów szybkości. Lotnisko niszczeje, więc władze gminy chcą je szybko zagospodarować.
- Po remoncie w Krajnej mogliby lądować udający się na Pogórze i w Bieszczady biznesmeni, bogaci turyści i myśliwi, a także amatorzy lotnictwa - mówi Jerzy Góralewicz, wójt gminy Bircza. - Ponowne uruchomienie lotniska spowodowałoby ożywienie całej naszej gminy.
Kilka lat temu lotniskiem interesowali się właściciele latających taksówek z Holandii. Rozmowy w tej sprawie prowadzili także przedstawiciele książęcego rodu Sapiehów. Niestety, potencjalni inwestorzy nie dogadali się z formalnym właścicielem terenu lotniska - Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Krośnie.
Pewne nadzieje gmina Bircza wiąże z porozumieniem zawartym z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu.
- Lotnisko może być wykorzystywane do lotów szkoleniowych i czarterowych - mówi wójt gminy. - Mamy nadzieję, że tak się stanie, bo w przeciwnym razie za kilka lat popadnie w kompletną ruinę.
Lotnisko na terenie nieistniejącej wsi Krajna powstało w latach 70-tych dla ówczesnych partyjnych dygnitarzy udających się po pobliskich rządowych ośrodków w Arłamowie i Trójcy. Na kulminacji rozległego wzgórza wybudowano 1200-metrowy pas startowy i nieistniejący już budynek obsługi naziemnej. W przeszłości wielokrotnie lądowali tu najważniejsi ludzie PRL-u i dygnitarze z innych krajów komunistycznych. Od kilkunastu lat lotnisko jest oficjalnie nieczynne, gdyż nie posiada homologacji (nie ma tam urządzeń naprowadzających samoloty).
DARIUSZ HOP
25. Listopada 2004 04:00
20:17, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
W Krajnej może być lotnisko!

W Krajnej mogą lądować nawet Herkulesy
Niedaleko Arłamowa jest nieczynne lotnisko. Dlaczego nikt nie wie, co z nim zrobić?
<>
<><><><><><>
Jerzy Góralewicz często odwiedza Krajną. Nie może się doczekać budowy portu lotniczego i pracy dla mieszkańców gminy.
Fot: Krzysztof Potaczała

Gdyby Jerzy Góralewicz został wójtem Birczy zaraz po upadku PRL, dziś w pobliskiej Krajnej lądowałyby pewnie samoloty z turystami, a gmina liczyła euro. Zamiast tego, na lotnisku jest skład drewna Lasów Państwowych, a Bircza nie ma z tego nic. Podobnie jak cały mikroregion od Przemyśla po Bieszczady.
- Kiedy pomyślę, ile pieniędzy nam ucieka, aż mnie serce boli mówi Góralewicz. Wójtem w końcu został, jednak realia się zmieniły i dziś gmina samodzielnie nie ma szans na wykupienie lotniska. - Lasy żądają 600 tys. zł, to znacznie przekracza nasze możliwości - tłumaczy.
Z Warszawy było daleko
Jakie mogą być korzyści z lotniska w Krajnej?

W liście do samorządu Birczy i Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie wylicza korzyści, jakie mały port lotniczy przyniósłby regionowi. Proponuje nawet jego nazwę: "Bieszczady-Przemyśl”.
- Płyta jest przygotowana do przyjmowania różnych samolotów, ale wystarczyłoby, gdyby lądowały tu 18-miejscowe Jet Streamy lub maszyny typu ATR.
- Otwarcie lotniska dla ruchu pasażerskiego ożywiłoby wreszcie turystykę w Bieszczadach i na Pogórzu Przemyskim.
-Dałoby Przemyślowi i mniejszym miastom w okolicy szansę rozwoju gospodarczego.
Do wojny Krajna była dużą wsią. Dziś nie ma jej nawet na mapie. Ludność wysiedlono w czasie akcji "Wisła”, domy spalono, rumowiska zarosły. Za Gierka w pobliskiej Trójcy i Arłamowie powstały rządowe ośrodki wypoczynkowe. Ale z Warszawy samochodem było daleko, więc postanowiono wybudować lotnisko.
- Wojsko wysadzało w powietrze tysiące drzew, a potem spychacze niwelowały teren - wspomina Góralewicz. - Gotowy pas został wyasfaltowany i ogrodzony wysoką siatką. Wokół tablice z napisem: wstęp wzbroniony.
Samoloty przywoziły na wypoczynek w Bieszczady partyjnych dygnitarzy i zagranicznych gości. Aż do końca PRL lądowały tu regularnie. Po 1989 r. rząd pozbył się ośrodka w Arłamowie zostawiając sobie dacze w sąsiedniej Trójcy.
Przegapiona szansa
Według danych Krajowego Towarzystwa Lotniczego, w Polsce istnieją 234 lotniska i lądowiska, jednak do państwowego rejestru lotnisk cywilnych wpisanych zostało zaledwie 18. Większość ze skatalogowanych lotnisk od dawna nie działa. W zeszłym roku Puls Biznesu zwracał uwagę, że nie potrafimy wykorzystać bazy, jaką dysponujemy. "W 4,5-milionowej Norwegii nawet licząca 2 tysiące mieszkańców Alta ma swoje lotnisko (...). W Niemczech działają 502 lotniska, we Francji 460, a w Anglii - 390. Tymczasem w Polsce regularny ruch lotniczy tak naprawdę może obsługiwać 12 lotnisk”.
Lotnisko trafiło w ręce Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, potem do Lasów Państwowych. - Szkoda, bo gmina Bircza miała szansę przejąć majątek od AWRSP nieodpłatnie - twierdzi poseł Marek Kuchciński. - Namawiałem do tego samorząd. Przy odrobinie wysiłku mógł znaleźć pieniądze na ponowne uruchomienie lotniska. Wystarczyło rozglądnąć się za prywatnym kapitałem, który wszedłby w spółkę z gminą.
Mimo że od lat "port lotniczy” w Krajnej jest oficjalnie nieczynny, niekiedy wykorzystywany jest przez pilotów. W jakim celu? - Szczegółów nie znam, widać ktoś daje zezwolenie, chociaż na lotnisku nie ma zamontowanych na stałe urządzeń naprowadzających, niezbędnych do bezpiecznego lądowania.
Przenośne urządzenia ma za to wojsko. W zeszłym roku Krajna służyła armii podczas polsko-brytyjskich manewrów. Bez najmniejszych problemów "siadały” tu nawet potężne "Herkulesy” i JAKi-40. - Sam się dziwiłem, że płyta jest tak wytrzymała - twierdzi Góralewicz.
Mały port, duża korzyść
Co mamy w Krajnej

Asfaltowy pas startowy długości 1200 metrów i szerokości 35 m. Po obu stronach są przygotowane tereny, na których może powstać infrastruktura przyszłego portu lotniczego. Można tu dojechać zarówno od Przemyśla (ok. 20 km), jak też Ustrzyk Dolnych (40 km). To idealna baza wypadowa do zwiedzania Pogórza Przemyskiego i Bieszczadów.
W lipcu w Krajnej wylądowało kilkadziesiąt podniebnych maszyn. Na pokazową imprezę, której współorganizatorem były Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, przyleciały samoloty jednoosobowe i małe pasażerskie. Piloci chwalili lotnisko, a jednocześnie dziwili się, dlaczego nie jest czynne.
Nie może tego zrozumieć także Adam Fularz, ekonomista z Instytutu Transportu Uniwersytetu w Leeds. - Jest dla mnie niewiarygodne, że mając na Podkarpaciu dawne rządowe lotnisko, nikt nie stara się walczyć o jego uruchomienie - mówi.
Fularz podkreśla, że obecnie polskie lotnictwo gwałtowanie się rozwija, dlatego z reaktywowaniem lotniska w Krajnej nie wolno zwlekać. - Ruch na polskich lotniskach w pierwszym półroczu 2005 był o 40 procent większy niż przed rokiem, co świadczy o rosnącym zapotrzebowaniu na takie usługi - tłumaczy. - Region Podkarpacia jest nadal trudno dostępny komunikacyjnie z resztą Europy, więc tym bardziej powinien stawiać na bazę lotniczą.
Potwierdza to Grzegorz Sitko, przewodnik górski, właściciel firmy "Dzika Przyroda”. - Zachodni turyści od dawna pytają o możliwość lotniczych połączeń w Bieszczady. Oni wiedzą, że jest Jasionka pod Rzeszowem, ale marudzą, gdy trzeba stamtąd jechać autem w góry jeszcze 150 km. To kawał drogi, a im zależy na czasie.
Czy to się opłaci?
Jest plan rozwoju

Aleksandra Zioło, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie: - W strategii rozwoju województwa podkarpackiego na lata 2007-2020 jest zapis mówiący o potrzebie rozwijania lokalnych lotnisk w Mielcu, Krośnie, Turbii i Krajnej. Chodzi o pomoc w rozbudowie i uzupełnianiu infrastruktury. Kiedy to nastąpi, zależy w dużej mierze od tego, czy znajdą się ludzie chcący inwestować w podkarpackie lotniska.
Piotr Korczak, prezes Ośrodka Wypoczynkowego w Arłamowie: - W Krajnej lądują samoloty z grupami turystycznymi, ale bardzo rzadko i na własną odpowiedzialność. Byłoby dobrze, gdyby lotnisko zaczęło funkcjonować na stałe, zgodnie z przepisami. Sprawą jego uruchomienia powinien zająć się choćby Urząd Marszałkowski opracowujący strategię rozwoju województwa.
Korczak przypomina sobie, że przed laty wyliczenia dotyczące opłacalności wypadły negatywnie.
Nie oznacza, że teraz byłyby identyczne. Według Adama Fularza, w promieniu 150 km wokół "portu” mieszkają tysiące potencjalnych klientów, a to oznacza, że jego reaktywacja, głównie dla ruchu turystycznego i regionalnego, jest ekonomicznie możliwa.
Najpierw jednak musi się znaleźć ktoś, kto wreszcie przedstawi Lasom Państwowym konkretną propozycję zagospodarowania pasa startowego wraz z parkingiem i przyległymi terenami. - Na razie nikt taki do nas nie przyszedł - twierdzi Edward Marszałek, rzecznik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie. -Jeśli się pojawi, chętnie będziemy rozmawiać.
Podchody pod lotnisko
Możliwościami stałych przelotów do Krajnej interesował się książę Michał Sapieha, właściciel dóbr w Leszczawie Dolnej koło Birczy. Jego śladem poszli holenderscy biznesmeni oraz PZL w Mielcu. Chcieli uruchomić powietrzne taksówki przewożące w Bieszczady turystów z grubymi portfelami oraz zagranicznych myśliwych pragnących zapolować w lasach Trójcy i Arłamowa.
- Wszystkie plany upadły, ale uważam, że warto do nich wrócić - przekonuje Jerzy Góralewicz, wójt Birczy. - Patrzę na to z punktu widzenia interesów mieszkańców gminy, którzy mogliby znaleźć pracę przy obsłudze lotniska i naszych gości.
Poseł Marek Kuchciński: - Inicjatywa jest warta poparcia. Loty z Rzeszowa lub innych miast w Bieszczady mogą być dużą atrakcją.
Marzenia do spełnienia
Na szczęście w niektórych województwach powstają inicjatywy reaktywowania zapomnianych lądowisk i lotnisk. Tak jest m.in. w Zegrzu Pomorskim, gdzie opracowano plan uruchomienia nieczynnego lotniska. Albo na Warmii i Mazurach, gdzie w 2003 r. powstała koncepcja lokalnych lotnisk sportowych i turystycznych i którą rok później zatwierdziły władze regionu.
Co więc z Krajną? Czy powoli będzie niszczeć i popadać w zapomnienie? Czy przetrwa w pamięci tylko jako legenda, na której "za komuny” lądowały głowy państw? A może jednak uda się zagospodarować tą malowniczo położoną nieruchomość i ponownie udostępnić ją dla ruchu samolotów?
Krzysztof Potaczała
gcnowiny.pl
02. Stycznia 2006 04:00

20:12, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Lotnisko dla Bieszczad postulatem

17 lutego 2006 w Urzędzie Miejskim w Przemyślu odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielami gmin i powiatów przygranicznych, którego celem było wypracowanie wspólnego stanowiska i podjęcie działań zmierzających do uwzględnienia priorytetów inwestycyjnych we wszelkich opracowaniach dotyczących planowania przestrzennego i rozwoju regionalnego. Jednym z postulatów było: "włączenie lotniska w Krajnej (gm. Bircza) do układu komunikacji lotniczej obsługiwanej przez lotnisko w  Jasionce".

wg http://www.przemysl.pl/serwis/index.php?url=info&id=487

19:24, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Podkarpacie: lotnisko może być ożywione

depesza PAP z dn. 2004.11.25

 

 

Władze samorządowe gminy Bircza, w województwie podkarpackim, chcą ożywić dawne rządowe lotnisko w miejscowości Krajna - poinformował w czwartek PAP sekretarz Urzędu Gminy Tomasz Kropieniewicz.

Szukają inwestora, który mógłby sfinansować modernizację. Na pasie startowym nadal sporadycznie lądują małe samoloty, ale lotnisko marnieje i władze gminy chcą je jak najszybciej zagospodarować. "Po remoncie na tym lotnisku mogliby lądować udający się na Pogórze Przemyskie oraz w Bieszczady bogaci turyści, zagraniczni myśliwi oraz amatorzy lotnictwa - mówi Kropieniewicz. - A to spowodowałoby gospodarcze ożywienie całej gminy".

 

Kilka lat temu lotniskiem interesowali się właściciele latających taksówek z Holandii. Rozmowy w tej sprawie prowadzili także przedstawiciele książęcego rodu Sapiehów. Ale potencjalni inwestorzy nie dogadali się z formalnym właścicielem lotniska, tj. Dyrekcją Lasów Państwowych w Krośnie. Obecnie gmina Bircza wiąże nadzieje z porozumieniem zawartym z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. "Lotnisko może być wykorzystywane do lotów szkoleniowych i czarterowych - twierdzi wójt gminy Bircza Jerzy Góralewicz. - Mamy nadzieję, że tak się stanie, gdyż w przeciwnym razie za kilka lat popadnie w kompletną ruinę".

 

Lotnisko na terenie nieistniejącej już wsi Krajna powstało w latach 70. dla ówczesnych partyjnych dygnitarzy, udających się do pobliskich rządowych ośrodków w Arłamowie i Trójcy. Na rozległym wzgórzu wybudowano wtedy 1200-metrowy pas startowy i nieistniejący już budynek obsługi naziemnej. W przeszłości lądowali tam najważniejsi ludzie PRL-u i dygnitarze z zaprzyjaźnionych krajów komunistycznych. Od kilkunastu lat lat lotnisko jest oficjalnie nieczynne, gdyż nie ma tam homologacji, czyli urządzeń naprowadzających samoloty.

 

19:16, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Zaproponowano powołanie Aeroklubu Przemyskiego

Oto fragment wątku z forum internetowego:

Po dawnym zamkniętym obiekcie Arłamowie, pozostało lotnisko „Łodzinka Górna – Krajna” w ewwidencji www.worldaerodata.com/wad.cgi?id=PL00105 jako „lotnisko BIRCZA” Dla entuzjastów sportów lotniczych, jest szansa na pełniejsze zagospodarowanie tego obiektu chociażby poprzez powołanie Aeroklubu Przemyskiego który dla naszej młodzieży, studentów, szkoliłby przyszłych pilotów szybowcowych, prowadził szkoły : lotniarskie, paralotniarskie. Nie mówiąc już o usługach lotniczych związanych z ruchem turystycznym. Czy stałym połączeniem lotniczym Przemyśla z Warszawą czy innymi miastami. Ja pierwszy zapisuję się na lot turystyczny trasą : Arłamów – Góra kalwaria – Przemyśl – Krasiczyn - Arłamów

Co prawda firma IBEX http://ul.ibex.com.pl/
oferuje usługi w zakresie przelotów z Warszawy do Arłamowa z lądowaniem na "lotnisku w Birczy" - odległość 350 km, czas przelotu 1 h 30 min.
Ale zagospodarowanie i wykorzystanie tego lotniska jest niewielkie.
Formalnym właścicielem lotniska jest Dyrekcją Lasów Państwowych w Krośnie.
Ten temat po dopracowaniu może w znacznym stopniu podnieść rangę turystyczną miasta przy niewielkich nakładach inwestycyjnych (...)

wg http://forum.przemysl24.pl/showthread.php?t=311

19:15, lubuskielotnisko , Aktualności
Link Dodaj komentarz »
Poseł Maksymiuk złożył interpelację w sprawie portu lotniczego w Krajnej
Zapytanie poselskie skierowane do: Ministra Transportu i Budownictwa - Pana Jerzego Polaczka w sprawie: ponownego uruchomienia lotniska pasażerskiego w Krajnej

Szanowny Panie Ministrze!

W latach siedemdziesiątych, w miejscowości Krajna zostało wybudowane lotnisko z asfaltowym pasem startowym o długości 1.200 m i szerokości 35 m.

Do dziś pas startowy lotniska znajduje się w idealnym stanie technicznym i może w każdej chwili zostać włączony do ruchu lotniczego. Potwierdzeniem tego stanu rzeczy było jego użytkowanie m.in. przez żołnierzy brytyjskich podczas manewrów polsko-brytyjskich odbytych w 2005 r. To tu w Krajnej bez najmniejszych problemów siadały potężne samoloty Hercules C-130 i Jak-40.

Należy tez zauważyć, że po obu stronach pasa startowego są przygotowane tereny, na których może powstać infrastruktura przyszłego portu lotniczego.

Położenie lotniska, w bardzo bliskim sąsiedztwie pięknego ośrodka wypoczynkowego Arłamów, stwarza warunki do utworzenia idealnej bazy wypadowej do zwiedzania Pogórza Przemyskiego i Bieszczadów. Do lotniska można dojechać dobrą drogą z kierunku od Przemyśla odległego o 20 km, jak też Ustrzyk Dolnych, odległych od lotniska o 40 km.

Dziś lotnisko znajduje się we władaniu Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie. Uruchomienie lotniska w Krajnej może dawać wiele korzyści dla regionu podkarpackiego. Najważniejsze z nich to:

  • szansa rozwoju Przemyśla, Ustrzyk Dolnych, Leska, oraz mniejszych miast w okolicy,
  • ożywienie ruchu turystycznego w Bieszczadach i na Pogórzu Przemyskim,
  • ożywienie taniego ruchu turystycznego z Ukrainą i krajami bliskiego wschodu,
  • powstanie setek miejsc pracy w sektorze obsługi lotniska i turystyce wokół Krajnej,

    Należy zaznaczyć, że płyta lotniska jest przygotowana do przyjmowania różnych samolotów, ale do ożywienia turystyki, wg wstępnych ocen specjalistów, wystarczyłyby nawet samoloty typu ATR, wykorzystywane chociażby przez Polskie Linie Lotnicze LOT.

    Wydaje się również, że pierwszym krokiem do uruchomienia stałych lotów do Krajnej jest potrzeba rozwijania lokalnych lotnisk, wpisanych do państwowego rejestru lotnisk a kolejne działania zależne są w dużej mierze od przyszłych inwestorów.

    W związku z powyższym zapytuję Pana Ministra:

    1. Czy w najbliższym czasie planuje się rozwijać ruch pasażerski, uruchamiając w tym celu lotniska lokalne, w tym lotnisko w Krajnej?

    2. Czy akcją uruchamiania lotnisk lokalnych jest zainteresowane PP Porty Lotnicze S.A.?

    3. Jaki program wsparcia dla rozwoju tej inicjatywy przewiduje w swoich działaniach Ministerstwo Transportu i Budownictwa?

    Z poważaniem
    (-) Janusz Maksymiuk

  • wg http://www.januszmaksymiuk.samoobrona.org.pl/

  • 19:09, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    Informacje o porcie w Krajnej

    "Władze samorządowe gminy Bircza, w województwie podkarpackim, chcą ożywić dawne rządowe lotnisko w miejscowości Krajna. Szukają inwestora, który mógłby sfinansować modernizację. Na pasie startowym nadal sporadycznie lądują małe samoloty, ale lotnisko marnieje i władze gminy chcą je jak najszybciej zagospodarować. Kilka lat temu obiektem interesowali się właściciele latających taksówek z Holandii. Rozmowy w tej sprawie prowadzili także przedstawiciele książęcego rodu Sapiehów. Ale potencjalni inwestorzy nie dogadali się z formalnym właścicielem lotniska, tj. Dyrekcją Lasów Państwowych w Krośnie. Obecnie gmina Bircza wiąże nadzieje z porozumieniem zawartym z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu."


    www.inwestycjekomunalne.pl/index.php?76+195+4948+1

    19:07, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    Port który czeka na zagospodarowanie
    (...) Na ponowne zagospodarowanie czeka lotnisko w Krajnej koło Arłamowa, posiadające asfaltowy pas startowy długości 1250 m i szerokości 100 m. Lądowanie tutaj uniemożliwia brak homologacji. W minionej epoce w Krajnej siadały samoloty przywożące do rządowego ośrodka wypoczynkowego w Arłamowie przedstawicieli ówczesnej władzy. Dzisiaj lotnisko jest własnością Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie. (...)
    19:02, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    O porcie lotniczym w Wikipedii

    Krajna była założona w XVI w., jako jedna z ostatnich wsi klucza rybotyckiego. Ostatni właściciele, Tyszowscy na pocz. XX w. zapisali wieś Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie. W 1921 r. Krajna liczyła 46 domów i 279 mieszkańców (250 wyznania gr-kat, 14 rz-kat, 15 mojż.). Większość mieszkańców wysiedlono w 1946 r. na Ukrainę. Zniszczoną zabudowę wsi i miesce po cerkwi z 1882 r. zarósł las.

     

    Na grzbiecie, na północny zachód od dawnej wsi znajduje sie asfaltowy pas startowy o wymiarach 1250 x 100 m. Do roku 1990 należał do kompleksu rządowego ośrodka wypoczynkowego Arłamów. Lądowały tu samoloty przywożące dostojników państwowych i partyjnych oraz ich gości do ośrodka wypoczynkowego lub na polowania. Obecnie formalnym właścicielem lotniska jest Dyrekcja Lasów Państwowych w Krośnie, stąd często służy jako skład drewna.

     

    Dawne lotnisko w Krajnej k. BirczyLądują tu nielegalnie małe samoloty (lotnisko nie ma homologacji, nie jest wyposażone m.in. w urządzenia naprowadzające) a za specjalną zgodą duże samoloty wojskowe, gdyż w Krajnej i okolicach często odbywają się manewry. Pas startowy wykorzystywany jest także jako miejsce odcinków specjalnych rajdów samochodowych oraz nielegalnych treningów miłośników szybkiej jazdy.

     

    Oficjalne informacje o lotnisku:

     

    http://www.worldaerodata.com/wad.cgi?id=PL00105

     

    http://www.fallingrain.com/apts/4447.html

    18:54, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    Fotografia portu w Krajnej
    18:52, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    Przykłady ożywionych lotnisk

    Przykładem takiego portu regionalnego jest port lotniczy w Heringsdorf koło Świnoujścia, na wyspie Uznam.

     

    http://www.flughafen-heringsdorf.de/index-pl.html (strona po polsku)

     

     

    Aby pokazać że możliwe jest ożywienie portu o charakterze turystycznym poprzez ruch sezonowy, jako przykład podaję inne lotnisko w Sarmellek nad Balatonem:

     

    http://www.flybalaton.com/index_eng.html

    http://www.balaton-west-airport.hu/

     

    18:17, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    Kiedy taksówki powietrzne będą mogły lądować pod Arłamowem?

    BIESZCZADY. Dawne rządowe lotnisko w Krajnej koło Arłamowa to dzisiaj skład drewna. Mogłoby służyć krajowym i zagranicznym turystom. Do zarządcy lotniska - Lasów Państwowych - zgłaszają się bogate firmy i biznesmeni z ofertami jak zagospodarować lotnisko. Nawet książę Michał Sapieha.

    Lotnisko w Krajnej ma 1250 m długości i około 100 m szerokości. Pas startowy jest asfaltowy. Za PRL-u lądowały tu samoloty przywożące na wypoczynek do Arłamowa partyjnych dygnitarzy. Pod Arłamowem lądują małe samoloty z grupami biznesmenów, robią to jednak nielegalnie - lotnisko nie posiada homologacji (nie jest wyposażone m.in. w urządzenia naprowadzające). Za specjalną zgodą "siadają" tu nawet potężne wojskowe "Herkulesy", gdyż w Krajnej i okolicach często odbywają się manewry wojskowe. Pas startowy wykorzystywany jest również przez zmotoryzowanych do testowania samochodów terenowych. Głównie jednak służy Lasom Państwowym jako skład drewna.

    - To od dyrekcji RDLP zależy, czy Krajna będzie małym portem lotniczym - mówi Jerzy Góralewicz, wójt gminy Bircza. - Możemy sobie tylko wyobrazić, jakie miałoby to przełożenie na aktywizację turystyki na Pogórzu Przemyskim i w Bieszczadach. Wójt Góralewicz wielokrotnie przyjmował przedsiębiorców chętnych zainwestować w lotnisko. - Proponowali uruchomienie taksówek powietrznych dla turystów z grubymi portfelami - twierdzi. - Odsyłałem ich do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie i z tego, co wiem, na razie plany spełzły na niczym. Marcin Suwała, dyrektor administracyjny PZL Mielec: - Przed dwoma laty pojawiła się z naszej strony koncepcja przewozu bogatych turystów samolotami w Bieszczady, jednak upadła. Być może nie ma jeszcze zbyt wielu chętnych na takie wycieczki, ale też nie ma efektywnej polityki rozwoju turystycznego woj. podkarpackiego i całej ściany wschodniej.

    Pas startowy pod Arłamowem to wielki majątek - szkoda, żeby niszczał. Lotniskiem zainteresowani są też myśliwi z zachodniej Europy. Liczą, że po wejściu Polski do Unii Europejskiej będą mogli bez przeszkód przylatywać tu małymi samolotami i polować na grubego zwierza. Zdaniem Nadleśnictwa Bircza, zarządcy lotniska, ma ono szansę zaistnieć dla turystów i myśliwych. Muszą być spełnione pewne warunki. - Przychodzą do mnie różni inwestorzy, ale zaraz pytają, czy nie oddalibyśmy lotniska za darmo - opowiada nadleśniczy Zbigniew Kopczak.

    - Nieruchomość warta jest około 600 tys. zł, a gdyby ktoś chciał je kupić, musiałby uzyskać zgodę Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych i Ministerstwa środowiska. Możliwościami organizacji stałych lotów turystycznych interesowali się m.in. książę Michał Sapieha oraz PZL w Mielcu. Nadleśnictwo używa pasa startowego do swoich potrzeb i wykłada pieniądze na drobne remonty. Wójt Góralewcz chwali leśników, ale jednocześnie jest zaniepokojony: - Tu potrzebne są duże środki finansowe, inaczej lotnisko prędzej czy później ulegnie degradacji 

    źródło: Gazeta Codzienna Nowiny, 19-02-2003

    18:04, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    Mały port - duża korzyść

    źródło: Puls Biznesu, 2004-11-05

    Regiony. Reaktywacja niewielkich lotnisk może przyczynić się do rozwoju lokalnej gospodarki.

    Małe lotniska w Polsce są zaniedbane, a na Zachodzie tętnią życiem. Znaleźli się jednak odważni, którzy chcą i pod tym względem upodobnić nasz kraj do Unii.

    Wegług danych Krajowego Towarzystwa Lotniczego (AOPA Polska), w Polsce istnieją 234 lotniska i lądowiska. Tymczasem do państwowego rejestru lotnisk cywilnych wpisanych zostało tylko 18 takich obiektów. Faktem jest, że większość spośród skatalogowanych przez AOPA obiektów, to lotniska od dawna nie działające.

    W 4,5-milionowej Norwegii nawet licząca 2 tys. mieszkańców Alta ma swoje lotnisko, nie mówiąc już o większych miastach. W Niemczech działają 502 lotniska, we Francji - 460, w Anglii - 390, a w Stanach Zjednoczonych - 19,5 tys. Tymczasem w Polsce regularny ruch lotniczy tak naprawdę może obsługiwać 12 lotnisk. Jednak w różnych częściach kraju powstają inicjatywy reaktywacji zapomnianych lotnisk.

    Pomorze

    Z inicjatywy Mirosława Mikietyńskiego, prezydenta Koszalina, powołany został zespół ds. reaktywowania lotniska w Zegrzu Pomorskim, który wypracował koncepcję ponownego uruchomienia lotniska cywilnego. Zgodnie z nią, grunt niezbędny do prowadzenia działalności lotniczej będzie będzie znajdował się we władaniu Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego (miasto Koszalin oraz osiem gmin). Zarządzającym będzie natomiast Aeroklub Koszaliński. Stowarzyszenie wystąpiło już do prezesa Agencji Mienia Wojskowego, będącej właścicielem obiektu, z wnioskiem o przekazanie części dawnego lotniska wojskowego w Zegrzu Pomorskim, niezbędnej do uruchomienia lotniska cywilnego. Uzgodniono, że teren ten zostanie wydzierżawiony stowarzyszeniu.

    - Wydzierżawiliśmy 300 ha i rozpoczęliśmy proces rejestracji lotniska, co pochłonie 100 tys. zł. Jednocześnie chcemy skorzystać z unijnego programu reaktywacji małych lotnisk Europlane, który dysponuje środkami na oszacowanie takich kwestii jak możliwości rynkowe czy przewozowe danego portu. Dzięki temu programowi stworzymy profesjonalny biznesplan wykorzystania lotniska. Z drugiej strony poszukujemy też partnera inwestycyjnego - mówi Mirosław Mikietyński.

    Działające lotnisko to dla Koszalina rzeczywiście niezbędne okno na świat, tym bardziej że w regionie dużo inwestują Chińczycy.

    Warmia i Mazury

    Założenia planu rozwoju infrastruktury komunikacji lotniczej opracowano również dla województwa warmińsko-mazurskiego.

    -Warmińsko-Mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego opracowało w 2003 r. koncepcję lokalnych lotnisk sportowych i turystycznych na obszarze województwa. Władze regionu zatwierdziły ją w tym roku. Opracowanie zawiera charakterystykę techniczną istniejących lotnisk, ocenę stanu ich umiejscowienia oraz prezentację struktury własności terenów - mówi Stanisław Tołwiński, prezes korporacji Tigor - jeden z pomysłodawców koncepcji reaktywacji wamińsko-mazurskich lotnisk.

    Jednym z priorytetów jest zwiększenie ruchu pasażerskiego lotniska w Szymanach, które też powinno zostać połączone w jeden system z innymi, mniejszymi lotniskami regionu.

    - Priorytetowym zadaniem powinna być też modernizacja istniejących portów w Olsztynie, Elblągu i Kętrzynie, w takim zakresie, aby dostosować je do przewozu poziomu III, samolotami do 30 miejsc pasażerskich. Zabezpieczy to lotniczą komunikację dla Olsztyna, Elbląga oraz obszaru wielkich jezior mazurskich. Należy także uwzględnić włączenie do systemu komunikacji lotniczej miasta Ełk, które obecnie w ogóle nie ma lotniska. Powstacjące obecnie lotnisko w Gryźlinach koło Olsztyna powinno być natomiast komplementarne dla lotniska w Dajtkach - przekonuje Stanisław Tołwiński.

    W Olsztynie-Dajtkach konieczna jest budowa betonowego pasa startowego (w I etapie 850 m i w II etapie 1140 m) oraz niewielkiego terminalu. W Elblągu należy natomiast zbudować pas startowy i terminal, a także zmodernizaować infrastrukturę techniczną. Na początek planowana jest jednak tylko modernizacja trawiastej drogi startowej, która docelowo może mieć około 1000 m długości. W dalszych etapach przewiduje się budowę drogi utwardzonej o długości 900 m i docelowo przedłużanie jej do 1200m. Najważniejszą sprawą w przypadku lotniska Kętrzyn-Wilamowo jest remont betonowej drogi startowej. Ełk-największe miasto wschodniej części województwa - nie ma lotniska, ale pod jego budowę można przeznaczyć grunty w miejscowości Szeligi, przy drodze krajowej nr 16.

    - Najważniejszym dokumentem pozwalającym myśleć o pozyskaniu wsparcia finansowego dla lokalnych inwestycji tworzenia infastruktury lotniczej może być Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013, nad którym prace rozpoczęto w 2003 r. - podsumowuje Stanisław Tołwiński.

    Marlena Gałczyńska

    18:03, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »
    Dawne rządowe lądowisko w Krajnej niszczeje, zamiast służyć biznesmenom, zamożnym turystom i miłośnikom lotnictwa

    Źródło: Super Nowości 2003- 10

    Jest lotnisko, lecz nieczynne

     

    Lasy Państwowe: Władze gminy Bircza chcą uratować przed kompletną dewastacją 1200-metrowy pas startowy lotniska w Krajnej, na którym nadal, choć sporadycznie, nielegalnie lądują niewielkie samoloty.

     

    Kilka lat temu zagospodarowaniem lotniska byli zainteresowani krajowi i zagraniczni przedsiębiorcy, którzy jednak nie dogadali się w tej sprawie z zarządzającymi tym terenem leśnikami. Obecnie Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krośnie deklaruje, że jeżeli pojawią się inwestorzy, to podejmie z nimi negocjacje.

     

    Jerzy Góralewicz, wójt Birczy: "Nasza niezamożna gmina liczyła na ożywienie lotniska, upatrując w tym poważną szansę na jej rozwój i stworzenie nowych miejsc pracy przy obsłudze m.in. bogatych krajowych i zagranicznych turystów oraz myśliwych, udających się na Pogórze Przemyskie i w Bieszczady. (...)"

     --------------------------------------------

    LOTNISKO W KRAJNEJ I UZDROWISKO W BIRCZY

    SAMORZĄDOWY INFORMATOR POWIATU PRZEMYSKIEGO
    ROK IV Nr 51 Październik / Listopad 2003

         Z wypowiedzi P. Jerzego Góralewicza - wójta Gminy Bircza wynika, że władze gminy Bircza czynią starania mające na celu ochronę przed zniszczeniem 1200 - metrowego pasa startowego lotniska w Krajnej, gdzie nadal lądują samoloty.

         Lotnisko powstało w latach 70 na terenie niegdyś istniejącej wsi Krajna. Od kilkunastu lat lotnisko popada w ruinę. Władze gminy czynią ciągłe starania w poszukiwaniu inwestorów, którzy chcieliby zagospodarować a tym samym ożywić na nowo lotnisko.

         Jak mówi Jerzy Góralewicz, zainteresowanych którzy chcieliby inwestować w to lotnisko do tej pory było kilku, m.in. Holendrzy, chcieli przystosować lotnisko do obsługi latających taksówek, zainteresowani byli również miłośnicy szybownictwa z Bezmiechowej oraz przedstawiciele książęcego rodu Sapiechów, posiadający już swoje inwestycje w Leszczawie Dolnej w gminie Bircza. Niestety nie udało się osiągnąć wspólnego konsensusu między zainteresowanymi i właścicielem terenu lotniska, którym jest Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krośnie.

         Funkcjonowanie lotniska byłoby konieczną szansą umożliwiającą dalszy rozwój gminy i tworzenie nowych miejsc pracy przy obsłudze krajowych i zagranicznych turystów oraz myśliwych udających się na Pogórze Przemyskie i Bieszczady. Lotnisko i coraz modniejsze w transporcie lotniczym powietrzne taksówki mogłyby również dowozić z kraju i z zagranicy chętnych do korzystania z walorów uzdrowiskowych Birczy Zdroju, bowiem finalizują się kilkuletnie starania władz gminy o uzyskanie przez Birczę statusu gminy uzdrowiskowej.

    E.S i M.D.

    18:02, lubuskielotnisko , Aktualności
    Link Dodaj komentarz »